Whist er et stikkbasert spill. I vårt Whist-spill er det fire spillere delt inn i to lag, hver med partnere som sitter overfor hverandre. Du er skilpadden og delfinen er din partner. De to andre (Svane og Iguana) er dataroboter og de er motstanderne dine.
Whist består av flere runder. Hver runde består av 13 runder (også kalt "stikk"). Målet med spillet er at hvert lag skal vinne så mange stikk som mulig. Den høyeste kortrangeringen er ess og den laveste er 2.
I begynnelsen av hver runde velges en trumf-drakt. Den valgte trumf-drakten vil vises på brettet. En trumf slår alltid et hvilket som helst kort av ikke-trumf-draktene. For eksempel: hvis hjerter er trumf, slår 2 av hjerter spar-ess.
Spilleren som leder det første stikket i den første runden velges tilfeldig. I de neste rundene roterer den første spilleren som først spiller med klokken. Etter rundens første runde leder vinneren av et stikk den neste. På hvert stikk spiller den ledende spilleren et kort som vil være stikkets ledende kort. På sin side må alle andre spillere spille et kort i samme drakt hvis de har et. Hvis de ikke har kort i samme drakt, kan de spille et hvilket som helst annet kort, inkludert trumfkort.
På slutten av stikket, hvis noen trumfkort ble spilt, vinner spilleren som spilte det høyeste trumfkortet stikket. Hvis ingen spiller spilte et trumfkort, vinner spilleren som spilte det høyeste kortet i den ledende drakten stikket. Vinneren leder neste stikk.
På slutten av hver runde (13 stikk) vant hvert stikk etter seks teller som ett poeng. For å få poeng må laget få mer enn 6 stikk. Motstanderlaget vinner ikke og taper ingen poeng.
For eksempel, hvis lag A vant 9 stikk og lag B vant 4 stikk - vil lag A få 3 poeng (9 - 6 = 3) og lag B vil få 0 poeng.
Det første laget som oppnår 7 poeng vinner hele spillet.