Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Nytt spill
Daglige utfordringer
Nummererte spill
Alternativer
Statistikk
Del spill
Regler

Hjemmeside
Lagre
Laste
 
Canfield
00:00 Poengsum: 000 Trekk: 0
Del spill

Canfield

Spilltype: Canfield
|
Vinnerstatistikk:7%

Innføring i Canfield

Canfield kabal er et kortspill som spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort. I noen land er det kjent som Demon kabal.


Ved å kjøre et løsningsprogram ble det estimert at omtrent 70% av alle mulige Canfield kabalspill er løselige. Mennesker gjør det imidlertid ikke like godt.


For tilfeldig genererte spill vinner menneskelige spillere kun omtrent 1 av 14. Selvfølgelig, ved liberalt å angre trekk og spille bare tidligere vunnede kamper, kan en spiller gjøre det noe bedre.

Historie

Legenden sier at Canfield kabal opprinnelig ble oppfunnet på 1890-tallet og ble oppkalt etter oppfinneren, Richard Canfield, som ble ganske velstående fra det hele. Men ingen vet egentlig om dette er sant eller ei.

Mål

Målet med Canfield kabal er å flytte alle kortene inn i grunnmuren.

Slik spiller du Canfield

Canfield kabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort.


Når spillet starter, plasseres 13 kort i med forsiden ned, kun det øverste kortet er synlig. I grunnmuren til venstre er det satt 1 kort med forsiden opp, kalt basiskortet. Deretter sendes 4 kort med forsiden opp til spillbrettet, ett per kolonne. De resterende 34 kortene legges med forsiden ned i kortstokken.


Rangen til basiskortet, blir basisrangen og bestemmer startrangen for alle bygg i grunnmuren.


Dette spillet lar ranger bli pakket.


Haugene på spillbrettet bygges nedover etter rang, så innpakning gjør at en konge kan plasseres på et ess med motsatt farge. Imidlertid bygger grunnmuren oppover etter rang, så innpakning gjør at et ess kan plasseres på en konge av samme drakt.


På spillbrettet kan kort kun stables nedover etter rang og annenhver farge. Et hvilket som helst antall kort kan tas fra bunnen av en haug og plasseres på bunnen av en annen haug. Når en kolonne tømmes, så lenge reserven ikke er tom, fylles sporet automatisk med det øverste reservekortet. Men hvis reserven er tom, kan eventuelle kort plasseres i en ledig kolonne.


Så lenge det er et lovlig trekk, kan et kort spilles til spillbrettet fra enten reservebunken, avfallsbunken eller en grunnmur. Et kort kan spilles til grunnmuren enten fra reservehaugen, avfallshaugen eller en bunke på spillbrettet. Hvis kortet deler basisrangen, begynner det et bygg, ellers må det forlenge et bygg.


Når spilleren anser det nødvendig, kan vedkommende trykke på kortstokken for å endre det øverste avfallskortet. Dette gjøres vanligvis når det ikke er flere spillbare trekk, men det trenger ikke å være slik. Canfield tillater ubegrensede gjennomganger av kortstokken, så når det er tomt, tilbakestiller et enkelt trykk det.

Strategi

Her er syv tips om hvordan du vinner i Canfield:

  • Mye av dette spillet er flaks, og derfor er et tilfeldig generert spill veldig vanskelig å vinne (selv når en kan angre trekk). Det eneste virkelige håpet er å planlegge trekk veldig nøye. Selv da er det ikke lett.
  • Fordi kun hvert tredje kort er tilgjengelig i kortstokken, er det ofte nødvendig å utsette trekk for å komme til visse nødvendige kort. Enten nøye planlegging eller sjanse er nødvendig for å få det riktig.
  • Det er veldig enkelt å ha rekker i alle 4 hauger slik at ingen to hauger lett kan slås sammen. Dette gjør det vanskeligere å fjerne kort fra reservebunken. I dette tilfellet vil spilleren kanskje konsentrere seg mer om grunnmuren.
  • I gjennomsnitt forventes det at et kort som deler basisrangen er i reservebunken. Hvis det ikke er det øverste kortet, kan det være vanskelig å komme til. Og uten at alle 4 byggene pågår, er det enda vanskeligere å vinne. I dette tilfellet bør fjerning av kort fra reservebunken sannsynligvis prioriteres høyest.
  • Når en kolonne blir ledig fordi reservatet er tomt, kan det virkelig brukes. Blant andre fordeler tillater en tom kolonne at et kort kan plasseres øverst i en rekke (med to trekk). Med en ledig kolonne og nøye planlegging har en erfaren spiller en utmerket sjanse til å vinne.
  • Det er ofte fordelaktig å flytte kort fra grunnmuren til spillbrettet. Den åpenbare faren er at kort flyttet fra grunnmuren blir utilgjengelige når de er dekket av et kort tatt fra enten avfallet eller reservebunken.
  • En seriøs spiller vil kanskje gå gjennom kortstokken en gang før han gjør noen trekk. Vedkommende kan da notere hvor hvert kort er. Og siden de kjenner basiskortet, de 4 kortene på spillbrettet og det øverste reservekortet, kan de dechiffrere hvilke 12 kort som forblir med forsiden ned i reservebunken, men åpenbart ikke deres rekkefølge. Hvis man seriøst planlegger å vinne, er det å bruke denne informasjonen sannsynligvis en god idé.

Oppsett

Spillskjermen består av 5 forskjellige områder.


Spillbrettet ligger i høyre-midten av skjermen. Det består av 4 umerkede kolonner. Hver kolonne inneholder vanligvis en vertikalt overlappet haug med ett eller flere kort med forsiden opp, men nær slutten av et spill kan en kolonne være tom.


Grunnmuren ligger rett over spillbrettet. Horisontalt består den av 4 rektangler. Hvert rektangel er et grunnmur der en drakt kan bygges nedover etter rang.


Reserven ligger til venstre for spillbrettet. Den består av en vertikal haug med flere kort, kun det øverste kortet er med forsiden opp (synlig) og kan spilles. Ingen kort kan noen gang flyttes til dette området.


Lager og avfall ligger i øvre venstre hjørne. De jobber sammen for å levere ett spillbart kort om gangen.


Kortstokken er en beholder for kortene som blir satt i spill etter hvert som spillet utvikler seg. Den inneholder vanligvis en haug med fangede kort med forsiden ned. Avfallet er direkte til høyre for kortstokken.


Hver gang spilleren trykker på en korststokk som ikke er tom, deles 3 kort (eller færre hvis bare 1 eller 2 gjenstår) fra kortstokken til avfallet. Kort i avfallet er alltid med forsiden opp, selv om bare de 3 øverste kortene (eller 1 eller 2 hvis det er mindre igjen) vil være synlige. Bare det øverste kortet i avfallshaugen kan spilles.


Det finnes ingen grense for antall tillatte gjennomganger av kortstokken. For å tilbakestille et tom kortstokk, må spilleren trykke på den. Dette fører til at hele avfallshaugen flyttes inn i kortstokken. Det finnes ingen annen måte å få kortene inn i kortstokken.

Kabalo.no
   
© 2021-2022 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden
Golf

Spilleregler

Canfield

Type: Canfield
Seiersstatistikk: 1 av 14 (omtrent 7%)

Mål: Flytt alle kortene til grunnmuren

Grunnmuren: Bunker:
Reserver:
Kortstokk:
Avfall:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 114738 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Har du allerede en konto? Logg inn her
Velkommen tilbake!
 Glemt brukernavnet eller passordet ditt?
Velkommen til Kabalo.no!

Min statistikk

Daglige e-postinnstillinger
Endre passord

Logg av

Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play