Briscola er et veldig populært kortspill som oppsto i Italia, det kan spilles med 2 til 6 spillere og er veldig lett å lære.
I Kroatia, Slovenia og Montenegro er det en variant som heter Briškula, i Portugal kalles en variant av dette spillet Bisca og også Sueca, som er en variant med 4 spillere.
Vår versjon av spillet er den tradisjonelle italienske Briscola-varianten for to spillere.
Tradisjonelt spilles Briscola med en kortstokk med italienske kort. Kortstokken består av 40 kort delt inn i mynter (ruter), sverd (spar), Klubber (kløver) og kopper (hjerter).
Spillet vårt tilbyr et utvalg av franske, italienske eller spanske kortstokker.
Begge spillerne starter med 3 kort. Et Briscola (Trump)-kort er tilfeldig valgt fra kortstokken og plassert med forsiden opp, dette kortet vil også være det siste kortet som skal deles ut fra kortstokken.
Spillet begynner med at en av spillerne spiller et kort og den andre svarer med et kort. Et hvilket som helst kort kan spilles, begge spillerne trenger ikke å følge farge eller rang. Vinneren vil motta de totale poengene for begge kortene og vil spille først i neste omgang.
Begge spillerne må ta et kort fra kortstokken på slutten av runden for å alltid ha 3 kort til kortstokken er tom.
Her er alle spillkortene bestilt fra høy til lav rang med sine respektive poeng:
Kort | Poeng |
---|---|
Ess | 11 |
Tre | 10 |
Konge | 4 |
Dronning | 3 |
Knekt | 2 |
Syv | 0 |
Seks | 0 |
Fem | 0 |
Fire | 0 |
To | 0 |
Hvem vinner hver runde:
For eksempel:
Briscola er hjerter tre.
Spiller 1 spiller spar konge, spiller 2 spiller hjerter knekt.
Spiller 2 vil vinne trikset fordi et kort fra Briscola-fargen alltid slår et ikke-Briscola-kort.
Spiller 2 vil også motta 6 poeng, fordi kongen er verdt 4 poeng og knekten er verdt 2 poeng.
Når alle kortene er spilt ut, vinner spilleren som samlet 61 eller flere poeng. Spillet ender uavgjort hvis begge spillerne har 60 poeng.
Merk: I dette spillet, og i alle andre spill på nettstedet vårt, vil datamaskinen aldri kikke på spillerens kort, selv i de høyere vanskelighetsgradene.
Husk hvilke kort som ble spilt, og bruk det til din fordel. For eksempel, hvis noen ess ikke ble spilt - anta at motstanderen kan ha dem.
Du kan holde kort med høy verdi og vente på riktig tidspunkt å spille dem på, selv på bekostning av å miste noen poeng.
Briscola-kortet nederst i kortstokken deles ut til spilleren som tapte den nest siste runden.
Noen ganger kan du velge om du vil miste en sving mot slutten av spillet, slik at du kan få det siste Briscola-kortet. Sørg for at du er forberedt på de siste 4 rundene.