Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Lagre
Laste
Åtterkabal
00:00
0

Åtterkabal

Spilltype: Freecell
|
Vinnerstatistikk:42%

Innføring i Åtterkabal

Åtterkabal er et kabalspill Freecell-familien.
Åtterkabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort. Både rangeringene og draktene til kortene er viktig. Fra lav til høy, kortenes rang går fra ess til to, til tre, og så videre opptil ti, knekt, dame og til slutt konge.

Mål

Målet i Åtterkabal er å bygge opp alle 4 draktene i grunnmuren, hver i rekkefølge fra esset til kongen.

Slik spiller du Åtterkabal

Når spillet starter, deles alle 52 kortene i en standard kortstokk ut med forsiden opp. En haug med 6 kort deles ut i hver av de 8 kolonnene i spillbrettet, og de resterende 4 kortene deles ut i de 4 cellene til venstre i det frie celleområdet.


Et kort kan flyttes av spilleren frem og tilbake mellom spillbrettet og det frie celleområdet. Alle kort kan flyttes til en ledig celle.


En viktig regel i Åtterkabal er at når en kolonne blir ledig, kan den kun fylles med en konge, men av hvilken som helst drakt. Kongen kan komme fra enten det frie celleområdet eller det nederste kortet i en haug. Et ikke-konge-kort kan ikke flyttes til en tom kolonne. (Merk: I enkel Åtterkabal kan en hvilken som helst rang brukes til å fylle en kolonne.)


Når du flytter en konge fra en ledig celle til spillbrettet, kan den bare plasseres i en ledig kolonne. For en ikke-konge kan det bare flyttes til det nederste kortet i en haug som er den neste i rangen og av samme drakt. For eksempel kan spar fire kun flyttes fra en ledig celle til spar fem nederst i en haug.


Et kort kan også flyttes enten fra en ledig celle eller bunnen av en haug til grunnmuren, forutsatt at det er et ess som begynner et bygg, eller det neste i rang for sin drakt som fortsetter bygget. Det er også mulig å flytte et kort fra grunnmuren til enten en ledig celle eller spillbrettet.


En draktrekke består av en rekkefølge kort som er både i samme rang og farge plassert hvor som helst i en haug, med den laveste rangen nederst. For eksempel utgjør ruter to, ruter tre og ruter fire nedenfra og opp en draktrekke på 3 kort. Et enkelt kort er teknisk sett en 1-korts draktrekke.


Forutsatt at et tilstrekkelig antall ledige celler er ledig, kan en passende runde på mer enn ett kort flyttes på en gang fra en haug til en annen haug (men ikke inn i en tom kolonne med mindre rekken ledes av en konge). Dette telles kun som 1 trekk.

Strategier i Åtterkabal

Her er noen tips om hvordan du vinner i Åtterkabal:

  • Siden ess må gå først inn i grunnlaget, er det av høy prioritet å avdekke dem, deretter toere, treere og så videre. Imidlertid er det mulig å vinne uten å avsløre alle essene før sent i spillet. Så å vinne handler ikke bare om å avdekke esser.
  • Fordi bruken av ledige celler begrenser mobilitet (muligheten til å flytte kort rundt), bør du være forsiktig når du flytter et kort inn i en ledig celle.
  • Så lenge en fri konge er tilgjengelig, er en tom kolonne potensielt mer nyttig enn en ledig celle fordi den kan inneholde mer enn ett kort. Siden kun ett kort kan flyttes om gangen, uten nok tomme ledige celler, kan det imidlertid være umulig å flytte en hel draktrekke på spillbrettet. Så, både frie celler og ledige kolonner er viktige.
  • Så mye som mulig, bygg opp draktrekker på spillbrettet. Husk at draktrekker ofte kan flyttes på en gang eller ett trekk om gangen. Husk også at så lenge det nederste kortet i en draktrekke kan plasseres i grunnmuren, kan alle kortene i den draktrekken plasseres i grunnmuren, ett kort om gangen.
  • Noen ganger kan det være en ulempe å flytte et kort oppå et annet på spillbrettet siden det kan hemme mobiliteten. For eksempel, flere trekk etter å ha plassert en 2 på en 3-4-rekke, kan du oppdage at en 3-4-rekke kunne ha blitt flyttet fra haugen til 5-en i samme drakt i en annen haug, mens en 2-3-4-runde kan ikke flyttes dit fordi det ikke er nok tomme ledige celler tilgjengelig.
  • Å flytte kort til grunnmuren kan kun øke mobiliteten. Så (i motsetning til FreeCell) er det aldri et dårlig trekk å flytte et kort til grunnmuren.

Oppsett

Spillskjermen består av 3 forskjellige områder.


Langs venstre side er grunnmuren. Den består av 4 celler. Det er her kortene bygges etter drakt, med esset først og kongen til slutt.


Langs toppen er det frie celleområdet som består av 8 frie celler. Hver celle er et midlertidig lagringssted for kun ett kort.


Rett under det frie celleområdet er spillbrettet. Det består av 8 (umerkede) kolonner, som hver kan være tomme eller inneholde en haug med ett eller flere kort, avhengig av den daværende tilstanden til spillet.

Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden

Spilleregler

Åtterkabal

Type: Freecell
Seiersstatistikk: 4 av 10 (omtrent 42%)

Mål: Flytt alle kortene til grunnmuren

Grunnmuren: Bunker:
Celler:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 46207 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Brukernavn
E-post
Passord
Bekreft passord
Har du allerede en konto? Logg inn her
Registrer
Velkommen tilbake!
Brukernavn
Passord

Registrer deg på Kabalo.no
Logg inn
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play