Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Nytt spill
Daglige utfordringer
Nummererte spill
Alternativer
Statistikk
Del spill
Regler

Hjemmeside
Lagre
Laste
 
Pyramide kabal
00:00
Poengsum: 0
Trekk: 0
Del spill

Pyramide kabal

Spilltype: Pyramiden
|
Vinnerstatistikk:0.6%

Innføring i Pyramide kabal

Pyramide kabal er også kjent som King Tut og Tut's Tomb.


Denne spesifikke versjonen kalles Avslappet Pyramide kabal, fordi den lar deg vinne et spill selv om der er kort er igjen i kortstokken.


Spillet spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort. Det er to vanskelighetsgrader. Enkel Pyramide kabal lar deg gå gjennom kortstokken 2 ganger, mens denne versjonen kun tillater 1 gjennomgang.

Historie

En variant av Pyramid kabal kalt Tut's Tomb ble utgitt i 1990 i Microsofts Entertainment Pack.

Mål

Målet med Pyramide kabal er å tømme alle kortene fra pyramiden til grunnmuren.

Regler

Når spillet starter, deles 1 tilfeldig kort ut med forsiden opp i midten av pyramiden. Deretter plasseres 2 kort med forsiden opp under i en horisontal rad slik at de begge stort sett overlapper det øverste kortet, men ikke overlapper hverandre. Prosessen fortsetter med 3 kort i neste rad, deretter 4, og så videre opptil 7 kort i den nederste raden for å fullføre pyramiden. I alt deles det ut 28 kort med forsiden opp i pyramiden.


De resterende 24 kortene settes med forsiden ned og fanget i kortstokken. Spilleren må trykke på kortstokken når det er nødvendig for å sende et kort til avfallet der det kan spilles.


Kun eksponerte kort, enten de er i pyramiden eller avfallet, er i spill. Et eksponert kort er et kort som på ingen måte overlappes av noe annet kort. I avfallet anses det nåværende toppkortet alltid som utsatt, men ikke i pyramiden. I begynnelsen av et spill er det bare de 7 kortene i den nederste raden i pyramiden som blir avslørt. For å avsløre et nytt kort og bringe det i spill, må spilleren fjerne alle kortene som overlapper det.


Hvert kort har en ordinær verdi som er likestilt med dets rang. Kortene plasseres i rekkefølge fra esset til kongen, og løper fra 1 til 13.


Tanken er å matche to avslørte kort hvis ordinaler legger til 13. Siden kongen har ordinær 13, enten den er i avfallet eller pyramiden, så lenge den er avslørt, kan den sendes av seg selv til grunnmuren, enten ved å trykke på eller dra det.


To eksponerte kort i spill hvis ordinaler legger til 13 kan sendes sammen til grunnmuren. Dette oppnås ved å dra ett av kortene og slippe det på det andre. For eksempel, når en knekt (= 11) fra avfallet legges på en toer (= 2) i pyramiden, blir de automatisk sendt til grunnmuren. Dette kan føre til at ett til fire kort blir avslørt i pyramiden.


Spillet fortsetter til enten alle kortene er fjernet fra pyramiden, i så fall har en vunnet, eller til det ikke kan sendes flere kort til grunnmuren og kortstokken ikke tillater at flere kort sendes til avfallet, i så fall har en tapt.

Strategi

  • Ikke spill for fort. Det er lett å gå glipp av et godt trekk.
  • Det er ingen grunn til å forsinke flyttingen av en utsatt konge til grunnmuren.
  • Noen ganger er det et valg mellom mer enn ett kort som kan sendes til grunnmuren, hvis det er mulig, velg trekket som vil avsløre et kort som deretter kan brukes til å opprette en ny sammenkobling.
  • Det er generelt bedre å koble et pyramidekort med et annet i pyramiden i motsetning til med et i avfallet fordi det er nødt til å avsløre flere kort og bringe seieren nærmere.
  • Det er bedre å fjerne Pyramidekortene så jevnt som mulig, slik at flere kort forblir eksponert. Det er ingenting verre enn å ha flere kort igjen i pyramiden, men bare ett avslørt, og måtte sortere gjennom kortstokken for den eneste rangen som kan spilles.
  • Hvis spilleren holder orden og vet at to bestemte kort fra pyramiden må kobles sammen, bør det prioriteres å avsløre de to kortene.

Oppsett

Spillskjermen består av 4 forskjellige områder.


Pyramiden er plassert i den øvre delen av skjermen. Det er her kortene legges ut i begynnelsen av et spill, og hvor mesteparten av handlingen skjer under spillet.


Grunnmuren ligger under pyramiden og til høyre. Når den er tom, består den av et rektangel på størrelse med et kort. Når kort fjernes fra spill, sendes de til dette området, med forsiden opp og i firkant.


Lager- og avfallsområdene jobber sammen. De er plassert under pyramiden og til venstre.


Kortstokken er en beholder for reservekortene som vil bli satt i spill etter hvert som spillet utvikler seg. Den inneholder ett eller flere fangede kort med forsiden ned.


Avfallet er direkte til høyre for kortstokken. Når det er tomt, er det bare bakgrunnen for spillet, og når det inneholder ett eller flere kort, står de med forsiden opp og i firkant.


Et trykk på en ikke-tom kortstokk får et kort til å bli fjernet fra kortstokken og plassert i avfallet, hvor det potensielt kan spilles av spilleren.

Kabalo.no
   
© 2021-2022 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden
Golf

Spilleregler

Pyramide kabal

Type: Pyramiden
Seiersstatistikk: 1 av 160 (omtrent 0.6%)

Mål: Flytt alle kortene fra pyramiden til grunnmuren

Grunnmuren: Pyramiden:
Kortstokk:
Avfall:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 582330 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Har du allerede en konto? Logg inn her
Velkommen tilbake!
 Glemt brukernavnet eller passordet ditt?
Velkommen til Kabalo.no!

Min statistikk

Daglige e-postinnstillinger
Endre passord

Logg av

Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play