Innføring i Vanskelig Edderkoppkabal
Edderkoppkabal er et populært kortspill som spilles rundt om i verden. Det kan spilles på tre forskjellige
vanskelighetsgrader: Nybegynner, middels og avansert.
Denne versjonen er ment for den erfarne spilleren som ønsker en skikkelig utfordring.
Denne versjonen med 4 drakter spilles med to kortstokker med 52 standard spillkort. For de fleste gjør bruken av
alle de fire draktene det til en stor utfordring å vinne. De som synes det er for utfordrende kan gå til det
enklere 2-drakts mellomnivået eller kanskje til det enkleste 1-drakts nybegynnernivået.
Oppsettet, målet og reglene er beskrevet i
Edderkoppkabal 2 drakter.
Avansert strategi for Edderkoppkabal (4 drakter)
Vennligst se Edderkoppkabal 1 drakt og
Edderkoppkabal 2 drakter for strategier og tips.
-
Trekkenes rekkefølge er viktig. Det er ofte mulig å oppnå mer enn ett mål samtidig. For eksempel, hvis trekk
blir gjort i riktig rekkefølge, er den kanskje en skjult garanti for å få snudd et skjult kort i en kolonne,
mens flytting av kort i en annen rekkefølge ikke ville gjort det.
-
Det er mange anledninger i spillet der spilleren får et valg av hvilken kolonne han skal snu et skjult kort
i. Konvensjonens visdom er å velge kolonnen som inneholder færrest antall skjulte kort, og tenke at sjansene
for snart å gjenvinne en ledig kolonne er maksimert. Denne strategien er noen ganger for dårlig. Før han
eller hun tar et valg, bør spilleren ta hensyn til alt som finnes i den nåværende spilltilstanden, ikke bare
antallet og plasseringen av skjulte kort.
-
Noen ganger er det best å ikke flytte et kort fra toppen av et ess, selv om det er mulig. Når et ess i en
haug blokkerer tilgangen til mange kort, enten de er synlige eller ikke, er det ofte en god idé å flytte
esset, hvis det er mulig. Husk også at ingen drakt kan bygges uten esset, så å begrave den for dypt kan slå
tilbake.
-
Selv om de fleste spillere frykter kongen, fordi den bare kan flyttes fra en haug ved å plassere den i en
ledig kolonne, har den noen få fordeler. Opptil 12 rekker kan stables på en konge, mer enn for noen annen
rang. I tillegg, med bare noen få sjeldne unntak, er kongen den eneste rangen som kan fjernes fra
spillbrettet uten at spilleren noen gang har flyttet den. Vis respekt for kongen.
-
De fleste synes å tro at en konge aldri skal plasseres i den eneste ledige kolonnen. Som hovedregel kan
dette være et godt råd, men ikke alltid. Det er tider når en konge blokkerer tilgangen til så mange kort at
flytting er det eneste håpet om å vinne.
-
Enhver rangering som ikke har sin lavere-i-rang på toppen av den, kan sees på som en ressurs, bortsett fra
Esset, som ikke har noen lavere-i-rang. Når et kort er flyttet på toppen av en ressurs, blir ressursen
brukt. Tanken er å bruke en ressurs på en måte som best øker sjansen for seier. Ikke bruk en verdifull
ressurs før du må, men ikke vær redd for å bruke den når du føler at du må.
-
Når du står overfor et valg om å gi opp en tom kolonne, enten for å snu et skjult kort eller å forlenge en
eller flere rekker (legge til rekkefølge), må du undersøke spilltilstanden nøye før du tar en avgjørelse.
Svært ofte er det bedre alternativet å legge til orden i spillet. Dette har også fordelen at det
sannsynligvis blir lettere å snu skjulte kort senere i spillet.
- De få som ønsker en større utfordring kan velge å aldri bruke det populære Angre-alternativet.