Kabalo.no
Hjelp
Poeng
Nytt
Meny
Alternativer
Nytt spill
Daglige utfordringer
Alternativer
Statistikk
Del spill
Regler

Hjemmeside
Belote Runde: 0
Del spill

Belote

Spilltype: Kortspill
|
Antall spillere:4

Hvordan spiller du Belote?

Belote er et morsomt, strategisk kortspill for fire spillere.
Belote ble oppfunnet rundt 1920 i Frankrike og fortsatt ansett som et av de mest populære kortspillene der.

Du (den brune apen ) og partneren din (den gule fuglen ) vil møte motstanderne dine (rødreven og blå oter ).

Spillet spilles med en kortstokk med 32 kort: kort fra 7 til ess i hver av de fire draktene. Det er viktig å merke seg at rangeringen og poengsummen til kortene kan variere avhengig av drakten deres!

La oss gå nærmere inn på hvordan dette fungerer.

I Belote blir en farge "trumf"-drakt, og overgår alle andre farger. Trumf-kort vinner stikk mot høyere rangerte kort fra andre farger.

Å velge og spille trumfer er avgjørende i spillet. For eksempel, en knekt (J) sanker 2 poeng i en vanlig drakt, men sanker 20 i en trumffarge.


Vanlige drakter Trump-drakt
Rangering Poengsum Rangering Poengsum
A 11 J 20
1010914
K 4 A 11
Q 31010
J 2 K 4
90 Q 3
8080
7070

La oss lære hvordan en spiller!

Belote består av flere runder, som hver begynner med en "budrunde" før du går videre til stikk-delen.

Utdeling og budgivning

Dealeren blander kortstokken og gir deretter ut fem kort til hver spiller. Det neste kortet i bunken blir avslørt for alle å se.

Avgjørelsen om å "ta" eller "passe" dette kortet med forsiden opp tas først av spilleren til venstre for giveren. Hvis de tar kortet, blir dets drakt trumf for den runden. Hvis de passer, flyttes valget til neste spiller.

Hvis alle bestemmer seg for å passe, får spillerne en ny sjanse til å ta eller gi kortet. Men denne gangen kan spilleren som tar kortet velge hvilken som helst drakt som trumf, bortsett fra fargen på det åpne kortet.

Hvis alle 4 spillerne passer igjen, samles kortstokken, stokkes og deles ut igjen av samme dealer.

Når en spiller tar kortet med forsiden opp, blir dens drakt trumf for den runden. Spilleren som tok kortet får ytterligere to kort fra bunken, mens alle andre spillere får tre ekstra kort, for totalt åtte kort per spiller.

Erklæring

Noen kort kan danne spesielle kombinasjoner som gir deg ekstra poeng. Dette kalles erklæringer. Det er tre typer erklæringer:

  • Kvadrat: Dette er når du har fire kort med samme rangering, som fire knekt eller fire ess. Et kvadrat er verdt forskjellige poeng avhengig av rangeringen av kortene:

    • Fire knekt: 200 poeng
    • Fire niere: 150 poeng
    • Fire ess, konger, damer eller tiere: 100 poeng

    Fire åttere og fire syvere teller ikke som kvadrat og sanker ingen poeng.

  • Sekvenser: Dette er når du har tre eller flere kort i samme farge på rad, som knekt-dame-konge-ess med hjerter eller syv-åtte-ni med spar. Kortene rangeres fra sju (lavest) til ess (høyest).

    En sekvens er verdt forskjellige poeng avhengig av hvor mange kort den har:

    • Fem kort: 100 poeng
    • Fire kort: 50 poeng
    • Tre kort: 20 poeng
  • Belote-rebelote: Dette er når du har kongen og dronningen i trumffargen. Dette er verdt 20 poeng.

Bortsett fra belote-rebelote, kunngjøres hver spillers erklæringer når de spiller kortet sitt i rundens første stikk.

Hvis du har belote-rebelote, sier du "belote" når du spiller kongen eller dronningen av trumfer og "rebelote" når du spiller den andre.

Et kort kan ikke delta i mer enn én erklæring.

Hvem får poeng for sine erklæringer?

Bare ett lag får poeng for sine erklæringer (bortsett fra belote-rebelote): laget som har den sterkeste. Det andre laget får ingen av deklarasjonspoengene sine.

På slutten av runden legger du til poengene i lagets erklæringer til poengsummen din.

Belote-rebelote teller alltid for poengsummen din, uavhengig av hvem som hadde den høyeste erklæringen.

Hvordan bestemmer du den sterkeste erklæringen?

Et kvadrat er alltid bedre enn en hvilken som helst sekvens. Hvis to lag har kvadrat, vinner den med høyest poengsum (f.eks. en rute på 9s er sterkere enn en rute med konger). Hvis de har samme poengsum, vinner den med høyest rangering (f.eks. er en rute med ess sterkere enn en rute med konger).

I tilfellet der to lag har sekvenser av samme lengde, vinner laget med de høyest rangerte kortene (f.eks. er en sekvens på 10-JQ sterkere enn 8-9-10). Hvis rangeringen er lik og en sekvens består av trumfkort, vinner trumfsekvensen. Hvis ingen av sekvensene består av trumfkort, vinner laget som spilte først i rotasjonen.

Hvis du har en sekvens på mer enn fem kort, viser du bare de fem høyeste kortene i den sekvensen.

Stikk-fasen

Nå begynner moroa! Det er åtte stikk i hver runde. Slik fungerer det:

  • Spilleren til venstre for dealeren starter med å spille et hvilket som helst kort de vil. Dette kalles led-kortet, og dets farge kalles led-fargen.
  • De andre spillerne, med klokken, bytter på å spille et kort. Spillere må spille et kort i led-fargen, hvis de har et. Dette kalles "følge-drakt".
  • Hvis du ikke har et kort i samme sort, må du spille et trumfkort, hvis du har et. Et trumfkort er et kort i den drakten som ble valgt som trumf i budfasen. For eksempel, hvis den ledende fargen er hjerter, trumffargen er ruter og du ikke har hjerter, må du spille en ruter. Dette kalles "trumfing".
  • I tilfelle du må trumfe og noen allerede har spilt et trumfkort før deg, må du spille et høyere trumfkort, hvis du har et. For eksempel, hvis noen spilte trumf ni og du har trumf knekt, må du spille den. Dette kalles "overtrumfing".
  • Unntaket fra denne regelen er når lagkameraten din allerede vinner stikket. I dette tilfellet trenger du ikke å overtrumfe, du kan spille en lavere rangert trumf.
  • Spilleren som spilte det høyeste kortet i den ledede fargen eller det høyeste trumfkortet vinner stikket.
  • Spilleren som vant stikket leder det neste.

Poenggivning

Nå er det på tide å telle poengene dine og se hvem som vant! Slik fungerer det:

  • Rundens poengsum er summen av stikk-poeng og erklæringspoeng, hver regnet separat.
  • Hvert lag teller opp sine stikk-poeng. Laget som vant rundens siste stikk får en «Siste stikk-bonus», 10 ekstra poeng.
  • Laget som tok kortet i begynnelsen, kalles "Takerne". Takerne må få minst like mange poeng som det andre laget. Hvis de lykkes med det, får hvert lag stikk-poengene de samlet i løpet av runden.
  • Hvis takerne i stedet fikk færre poeng enn motstanderne, mister de alle poengene og motstanderne får alle stikk-poengene.
  • Merk at takerne må få minst like mange stikk-poeng (stikk + siste stikk-bonus) som motstanderne, uten å ta hensyn til erklæringspoeng og/eller belote-rebelote-bonus.
  • Det totale poenget som kan tjenes er 162 (152 fra vanlige stikk + 10 siste stikk-bonus), som betyr at for at deltakerne ikke skal miste alle poengene sine, må de få 81 eller flere poeng.
  • Et spesielt tilfelle skjer når et lag vinner alle stikk i en gitt runde. Uansett om de var mottakerne eller ikke, får de en 90 poengs bonus kalt "Capot" i tillegg til stikk-poengene og siste stikk-bonusen. Dette gir 252 poeng.
  • Bortsett fra stikk-poengene, får laget som har den sterkeste erklæringen lagets erklæringspoeng, mens det andre laget ikke gjør det.
  • Et lag som erklærte belote-rebelote får 20 poengs bonus uavhengig av noe annet.

Dette avgjør vinnerlaget

Spillet fortsetter til ett lag når målpoengsummen (501, 701 eller 1001), og kårer dem til vinneren.

Hvis begge lag overgår målpoengsummen samtidig, vinner laget med flere poeng. Hvis begge lag har like mange poeng, spilles en ny runde for å avgjøre vinneren!

Husk at Belote er et strategispill! Undersøk hånden din nøye, hold øye med motstanderne og bruk kortene dine med omhu.

Nå er du klar til å nyte spillet! Lykke til med spillet!

Tips og strategier

  • Studer hånden din nøye før du aksepterer budet og griper kortet med forsiden opp. Hvis du ikke samler nok poeng, kan det føre til at motstanderne dine samler betydelige poeng.
  • Det er mange grunner til å akseptere budet. Du kan ha mange kort fra fargen med forsiden opp, ha sterke kort fra fargen med forsiden opp (som knekt og 9), eller ha sterke kort med vanlig farge.
  • Hold øye med de andre spillerne, spesielt hvis de ikke aksepterte budet. Dette kan avsløre noe om hånden deres, for eksempel en mulig mangel på knekt og 9 fra den fargen.
  • Tenk nøye før du eklærer kortene dine. Dine rivaler kan ha en sterkere erklæring. Husk også at du avslører kortene dine for alle, noe som bør ta hensyn til din beslutning om å erklære eller ikke.
  • Når partneren din er i ferd med å vinne stikket, har du et valg. Du kan spille et sterkt kort for å forbedre lagets poengsum hvis du vinner stikket, eller du kan spare dine sterke kort til senere, og velge å spille et svakere kort nå.
  • Å holde på sterke kort kan være fordelaktig, men vær forsiktig, da det kan slå tilbake. Hvis du mister følgende stikk, kan du utilsiktet gi motstanderne mange poeng.
  • Vurder å spille dine trumfer tidlig i runden i stedet for å lagre dem til senere. Ved å gjøre det kan du sette tonen i runden og potensielt få motstanderne til å miste trumfene sine, slik at du kan spille sterke kort med vanlig farge uten frykt for å bli trumfet.
  • Baksiden kan det være en bedre strategi å bevare trumf til senere. De kan komme godt med når du ikke kan følge etter lenger, og de øker sjansene dine for å vinne rundens siste stikk.
  • Hold øye med motstanderne dine: Se kortene motstanderne dine spiller. Dette kan hjelpe deg med å finne ut hvilke kort de kan ha igjen, og justere strategien din deretter.
  • Vær oppmerksom på poengsummen: Hvis laget ditt er nær ved å nå målpoengsummen, vil du kanskje spille mer konservativt. På den annen side, hvis du er langt bak, må du kanskje ta mer risiko.

Som en siste kommentar, husk at Belote ikke bare handler om å vinne hver hånd, men om å samle flest poeng i løpet av spillet. Hold fokus, og tenk alltid noen skritt fremover.

Nå, samle kortene dine, ta et dypt pust og la moroa begynne! Lykke til, og måtte kortene alltid være til din fordel!

Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Nytt spill
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden
Spillet er satt på pause
Registrer deg på Kabalo.no
Har du allerede en konto? Logg inn her

Velkommen tilbake!

 Glemt brukernavnet eller passordet ditt?

 
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play