Kabalo.no
Hjelp
Poeng
Nytt
Meny
Alternativer
Scopa Runde: 0

Scopa

Spilltype: Kortspill
|
Antall spillere:2

Om Scopa

Scopa er et tradisjonelt italiensk kortspill, dets variant Escoba er også populært i Argentina og Brasil.


Navnet "Scopa" betyr bokstavelig talt "Kost" på italiensk, og refererer til spillets mål - feie alle kortene fra bordet.


Ifølge Wikipedia er det bevis for at Scopa allerede var populær i Italia så tidlig som på 1700-tallet, men det er ingen tidligere bevis for dets opprinnelse.

Italienske spillkort

Scopa spilles tradisjonelt med en kortstokk med italienske kort. En kortstokk med italienske kort inneholder 40 kort som er delt inn i kopper, mynter, sverd og klubber. Hver farge har 10 kort - et ess, 2, 3, 4, 5, 6, 7, knekt, ridder og en konge.


Spillet vårt tilbyr et utvalg av franske, italienske eller spanske dekk.

Når du velger å spille med en fransk kortstokk, kartlegges draktene som følger:
Mynter er diamanter.
Kopper er hjerter.
Sverd er spar.
Klubber er kløver.

Hvordan spiller du Scopa?

Når spillet starter, deles 3 kort ut til hver spiller, og 4 kort deles ut med billedsiden opp til bordet.


Etter at kortene er delt ut, vil den første spilleren spille ett av sine kort, deretter vil den andre spilleren spille ett kort, og så videre.


Når begge spillerne har spilt sine tre kort, deles det ut ytterligere tre kort fra lageret til hver spiller, og så videre, til det ikke er flere kort igjen i lageret.


På hver tur velger spilleren ett kort å spille.

  1. Hvis det spilte kortet har samme verdi som ett av kortene på bordet - fanger spilleren både det spilte kortet og bordkortet.
    Bordet har for eksempel 3, 4 og 7. Hvis spilleren spiller en 7, vil den fange både den spilte 7 og bordets 7.

  2. Hvis det spilte kortet er lik summen av to eller flere kort - vil spilleren ta alle disse kortene sammen med det spilte kortet.
    For eksempel spiller spilleren en 8 og bordet har 1, 2 og 6 - spilleren vil fange 8, sammen med 6 og 2.
    Hvis det er flere alternativer - for eksempel et 5-kort som kan ta 4+1 eller 3+2 - kan spilleren velge hvilken kombinasjon som skal tas.

    Det å ta et enkelt kort har imidlertid alltid forrang. For eksempel, hvis spilleren spiller en 5, og bordet har en 5, 4 og 1, må det enkle 5-kortet alltid tas.


  3. Hvis det ikke er noen bordkort som samsvarer med det spilte kortet, kastes kortet og spilles inn i bordet med billedsiden opp, sammen med de andre bordkortene.
    Det er ikke mulig å kaste et kort som kan matche andre bordkort.

Hvis et spilt kort tar alle kortene med billedsiden opp fra bordet, kalles dette en scopa (feiing). Etter at det siste kortet er spilt, hvis det fortsatt er kort på bordet, vil de automatisk bli tatt av spilleren som var den siste til å ta noen kort.

Poengsetting

  • Hver Scopa tildeler ett poeng.
  • 1 poeng gis til spilleren som tok flest kort. Det er totalt 40 kort, så ingen poeng blir tildelt hvis hver spiller tar 20 kort.
  • 1 poeng gis til spilleren som tok flest mynter (eller diamanter), hvis begge spillerne tok 5 mynter, gis ingen poeng.
  • 1 poeng gis til spilleren som tok myntens 7.
  • 1 poeng gis til spilleren med høyest prime score (forklart nedenfor). Hvis begge spillerne har samme prime score, gis ingen poeng.


Primpoengsummen beregnes som følger:
Hvert kort har en primærverdi, som ikke er relatert til den pålydende verdien.
Primpoengsummen beregnes ved å legge til primpoengsummen til kortet med høyest verdi fra hver farge.

Kortverdi Primærverdi
Sju 21 poeng
Seks 18 poeng
Ess 16 poeng
Fem 15 poeng
Fire 14 poeng
Tre 13 poeng
To 12 poeng
Alle andre kort 10 poeng

For eksempel, spiller 1 fanget 7 av mynter (21 poeng), 6 av kopper (18 poeng), 7 av sverd (21 poeng), og ess av klubber (16 poeng), Prime vil være 21+18+21+16 = 76


Rundens poeng legges til de foregående rundenes poeng, og den første spilleren som når 11 poeng vinner spillet. Du kan justere målscoren før du starter spillet.


Hvis begge spillerne når 11 poeng i samme runde, vil en ny runde bli spilt, til en av spillerne scorer flere poeng enn motstanderen.

Notater

  • Å ta de siste kortene på den aller siste runden teller aldri som en scopa.
  • Vår versjon deler ut alle kort tilfeldig på alle vanskelighetsgrader, men den vil ikke tillate 3 eller flere konger å bli delt ut til bordet i første runde.
  • For enkelhets skyld beregner vi alltid hovedpoengsummen, selv om en spiller mangler kort i en av draktene.
Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Nytt spill
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden
Spillet er satt på pause
Registrer deg på Kabalo.no
Brukernavn
E-post
Passord
Bekreft passord
Har du allerede en konto? Logg inn her
Registrer
Velkommen tilbake!
Brukernavn
Passord

Registrer deg på Kabalo.no
Logg inn
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play