Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Lagre
Laste
Kabal 3 kort
00:00
0

Kabal 3 kort

Spilltype: Kabal
|
Vinnerstatistikk:10%

Innføring i Kabal 3 kort

Kabal, også kjent som Klondike, er et av de mest kjente kortspillene i verden. Noen steder er det kjent som Tålmodighet. Ofte blir spillet ganske enkelt referert til som Kabal.
Det finnes forskjellige versjoner av spillet. I denne versjonen, kabal 3 kort (eller Kabal trekk tre), deler kortstokken ut tre kort av gangen og tillater et ubegrenset antall gjennomganger.


Det er over 8x10^67 (8 etterfulgt av 67 nuller). For 3-kort-versjonen er ca 79% av spillene løsbare. Men i praksis vinner spillere langt færre spill på grunn av feil trekk, og fordi mange av kortene er delt ut med billedsiden ned.


Kabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort. Både rangeringene og draktene til kortene er viktig. Fra lav til høy, kort rangeres i rekkefølge fra Ess til To, og så videre opp til Kongen.

Historie

Denne versjonen av Kabal ble på slutten av det 1800-tallet kjent som Klondike, i tiden rundt gullrushet i Klondike. Spillet er ryktet å ha blitt oppfunnet av gullgravere i Klondike.


I 1987, ble en versjon av Kabal utgitt for Macintosh, som inngår i en 8-spills samling av datastyrte spill kalt Solitaire Royale. Etter at en versjon av spillet ble inkludert i Microsoft Windows 3.0 i 1990 ble spillet svært populært. Utenom datamaskinen spilles det er nå også på smarttelefoner og nettbrett.

Mål

Målet med Kabal trekk 3 er å bygge opp alle 4 drakter i grunnmuren i rekkefølge fra Ess til Konge.

Slik spiller du Kabal

Når spillet starter er 28 av 52 kort fra en standard kortstokk delt ut på spillbrettet. Det siste 24 kortene ligger med billedsiden ned i kortstokken.


Kolonnene på spillbrettet kan være nummerert fra venstre til høyre fra 1 til 7. Hver kolonne får samme antall kort som sitt ordenstall, kun det nederste kortet i kolonnen er vendt opp. Totalt, deles 21 kort med bildesiden ned (skjult) ut på brettet.


Hvis det passer, kan det frie avfallskortet eller det nederste kortet i en haug på spillbrettet flyttes til grunnmuren. Et Ess begynner en ny rekke mens kortet i neste rang bygger videre på rekken. Et kort kan flyttes fra grunnmuren til spillbrettet så lenge det er til et gyldig sted.


På spillbrettet kan et alternativt farget ordnet sett av hvilken som helst lengde flyttes fra bunnen av en haug til bunnen av en annen haug. Likevel må målkortet være både neste i rangeringen til det øverste kortet som flyttes og i motsatt farge. De samme begrensningene gjelder når du flytter frie avfallskortet til bunnen av en haug.


Når det siste kortet fjernes fra toppen av et skjult kort, blir det automatisk satt i spill ved å snu det med forsiden opp. Når alle kortene er fjernet fra en haug er kolonnen tom. En viktig regel i spillet er at kun en konge kan flyttes inn i en ledig kolonne.


Spillet fortsetter til enten alle kortene flyttes inn i grunnmuren, i så fall er spillet vunnet, eller til spilleren bestemmer seg for å avbryte spillet, i så fall er spillet tapt. Når som helst under spillet har spilleren muligheten (finnes i menyen) til å tilbakestille spillet til begynnelsen.

Strategier i Kabal

Her er ni tips om hvordan du vinner i Kabal:

  • Før du deler ut fra kortstokken, må du alltid kontrollere at det ikke er noen andre nyttige trekk som kan gjøres. Dette betyr ikke at alle mulige trekk alltid skal utføres, men hvis det ikke er noen god grunn til ikke å spille et kort, bør det sannsynligvis spilles.
  • Det er alltid trygt å plassere et ess eller to i grunnmuren fra spillbrettet. Men hvis esset eller to er i avfallet, må du være forsiktig, fordi å fjerne et kort kan påvirke rekkefølgen på kortene i kortstokken. Dette gjelder for alle kort som flyttes fra avfallet.
  • Det er alltid trygt å sende et kort av hvilken som helst rangering fra spillbrettet til grunnmuren så lenge begge kortene har steder med 1 lavere rang og med den motsatte fargen allerede i grunnmuren. For eksempel, hvis ruter 5 og hjerter 5 allerede er i grunnmuren, er det trygt å sende spar 5 til grunnmuren.
  • Hvis du flytter et kort fra spillbrettet til grunnmuren, kan det påvirke mobiliteten (muligheten til å flytte kort rundt). For eksempel reduserer eller fjernes enhver nåværende eller fremtidig mulighet til å plassere en svart ni ved å flytte hjerter ti fra spillbrettet til grunnmuren.
  • Når en står ovenfor et valg, er det generelt bedre å flytte et kort på spillbrettet i stedet for fra kortstokken til spillbrettet.
  • Det er generelt best å avsløre et skjult kort når du får muligheten. Imidlertid kan det være unntak. For eksempel kan det skjulte kortet bare bli synlig ved å sende et usikkert kort til grunnmuren.
  • Når en kan velge er det generelt best å avsløre et skjult kort i haugen som inneholder flest skjulte kort. Et tilfelle der en ikke bør gjøre det, kan være når det er avgjørende å tømme en kolonne så snart som mulig, slik at en konge kan plasseres der.
  • Gitt et valg mellom en svart eller rød konge for å fylle en ledig kolonne, studer først den nåværende spilltilstanden og avgjør hvilken konge som kan være mest nyttig.
  • Å tømme kolonner er kun viktig for plassering av konger. Siden tømming av en kolonne bare kan redusere mobiliteten, er det best å utsette ethvert trekk som ville tømme en kolonne til du er klar til å plassere en konge.

Oppsett

Spillskjermen består av 4 separate områder.


Grunnmuren ligger øverst til høyre på skjermen. Den består av 4 horisontalt plasserte markerte celler. Det er i disse cellene drakter bygges, de begynner med esset og slutter med kongen.


Under grunnmuren er spillbrettet. Horisontalt består den av 7 umerkede kolonner. Avhengig av spillets tilstand, kan en hvilken som helst kolonne enten være tom eller inneholde en haug med ett eller flere kort. Det er her mesteparten av handlingen skjer under et spill.


Kortstokken ligger i øvre venstre hjørne. Den består normalt bare av en firkantet haug med kort med forsiden ned; men når alle kortene er delt ut fra den, avsløres et rektangel. Dette rektangelet kalles det tomme lageret.


Rett til høyre for kortstokken er avfallet. Når et nytt spill begynner, er dette området tomt.

Kortstokk og avfall

Kortstokken og avfallet jobber sammen for å levere et fritt kort med forsiden opp som spilleren kan sette i spill med et mulig trekk. Det frie kortet er alltid det øverste kortet i avfallet hvis det er et. Kort i lageret kan ikke settes i spill på annen måte enn ved å dele dem med avfallet.


Hver gang spilleren trykker på en ikke-tom kortstokk, blir tre kort (eller færre hvis kun 1 eller 2 gjenstår) delt fra kortstokken til avfallet. I motsetning til kortstokken der kort alltid er med forsiden ned, er kortene i avfallet alltid med forsiden opp, selv om kun de 3 øverste kortene (eller 1 eller 2 hvis det er mindre igjen) er synlige.


For å initialisere en tom kortstokk må spilleren trykke på den. Dette fører til at hele avfallshaugen flyttes inn i kortstokken, med forsiden ned og firkantet. Det finnes ingen annen måte å få kortene inn i kortstokken.
Det finnes ingen grense for antall tillatte gjennomganger av kortstokken.

Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden

Spilleregler

Kabal 3 kort

Type: Kabal
Seiersstatistikk: 1 av 10 (omtrent 10%)

Mål: Flytt alle kortene til grunnmuren

Grunnmuren: Bunker:
Kortstokk:
Avfall:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 178056 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Brukernavn
E-post
Passord
Bekreft passord
Har du allerede en konto? Logg inn her
Registrer
Velkommen tilbake!
Brukernavn
Passord

Registrer deg på Kabalo.no
Logg inn
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play